KÖPVILLKOR

Villkor i samband med köp i Klockmasters e-butik

Köpvillkor

När du beställer en vara på en av Klockmasters e-butiker levereras den alltid från en av butikerna i kedjan. Det är alltid en butik som är återförsäljare/auktoriserad återförsäljare för det varumärke du beställt som skickar produkten till dig. Klockmaster presenterar ett urval av produkternas egenskaper och funktioner. Fullständig teknisk specifikation av de produkter vi säljer online återfinns på respektive tillverkares hemsida. Vi reserverar oss mot felskrivningar. Betalningen sker till Watch Market AB som är Klockmasterbutikernas supportbolag. Watch Market skickar betalningen vidare till aktuell butik och meddelar dig via mail vilken butik som kommer att skicka varan till dig samt beräknad leveranstid. Frågor om beställningen besvaras av butiken. Om ingen butik har vald produkt hemma undersöker närmsta butik om den finns hos grossisten och vi meddelar därefter ungefärlig leveranstid. Klockmasters e-butik säljer ej varor till minderåriga (under 18 år).

Armband / Service

När du köper en klocka i Klockmasters butiker eller här på butikernas e-butik kan du alltid få hjälp med att anpassa ditt klockarmband till din handled i närmaste ansluten butik kostnadsfritt. Om du går till en annan urmakare med ditt armband kommer du säkert att få hjälp men också att få betala för servicen. Vår rekommendation är att alltid gå till Klockmaster eller en auktoriserad urmakare.

Garantier

På samtliga klockor lämnas garanti mot material- eller tillverkningsfel. Garantitiden varierar från ett (1) till tre (3) år beroende på tillverkare. Tiden du har att reklamera ett ursprungsfel på en vara är dock alltid 3 år efter inköpsdatum enligt konsumentköplagen. Garantin gäller inte klockans länk eller band såvida den inte är integrerad i klockan boett. Butikerna som är återförsäljare/auktoriserade för ditt varumärke hanterar eventuella garantiskador men bäst är naturligtvis att du kontaktar samma butik som levererade din klocka. I händelse av reklamation som resulterar i tvist följer Klockmasterkedjans butiker och Watch Market AB Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. 

Betalsätt

Följande betalsätt erbjuder vi för närvarande:

  • Faktura

Leveransvillkor

På varje produkt kan du se om den finns eller inte finns i någon av butikerna. När det står "finns för direktleverans" har vi minst 1 st klocka i någon av butikerna och klockan kan skickas samma dag eller senast dagen efter beställning beroende på vilken tid beställningen kommer in. Leveranstid: 1-3 vardagar.

Vi reserverar oss dock för att lagersaldot inte alltid är uppdaterat i realtid. Står det beställningsvara kan det hända att klockan finns men för säkerhets skull skriver vi 4-9 dagars leveranstid för att den kanske måste beställas hem från leverantören. Så fort vi vet meddelar vi dig leveranstid och vilken butik som kommer skicka klockan. Vi bjuder på frakten på alla beställningar. Alla klockor levereras i originalförpackning.

En skyddsplast täcker klockan och länken (vid stållänk) för att undvika repor och en plombering sitter fast i klockans armband. När plomberingen är bruten går klockan inte längre att returnera.

Vi samarbetar med Svenska Posten om leveranserna och levererar till ditt närmsta paketombud. Leveransen är spårbar och du får meddelande via sms när varan finns hos ditt ombud (om du angett ditt mobilnummer).

Med varje varuleverans medföljer stämplade garantihandlingar (gäller vissa varumärken), ett kassakvitto/följesedel samt en försäkringsavi. Vi bjuder på 12-månaders allriskförsäkring på alla klockor mellan 300 kr och 70 000 kr i samarbete med Solid försäkringar.

Frakt

Vi tillämpar fri frakt på alla varor över 1 000 kr. Vid ordervärde under 1 000 kr tillkommer en fraktkostnad på 92 kr. Samtliga priser är inklusive moms.

Outlösta leveranser

Vi debiterar 200 kr + samtliga fraktkostnader för outlösta paket.

Returer

Du kan ångra ditt köp i upp till 14 dagar från och med det datum då du mottagit varan.
Du kan välja att lämna tillbaka varan kostnadsfritt i valfri butik eller använda den bifogade retursedeln. Kostnad för eventuell retur är fn. 92 kr.

Returer– outletprodukter

Du kan ångra ditt köp i upp till 14 dagar från och med det datum då du mottagit varan.
Gäller produkter sålda på klockmaster.se. Vid retur gäller övriga villkor enligt nedan.

OBS!
Retur kan endast ske till den butik som levererade klockan. För att vi ska godkänna returen och betala tillbaka klockans värde kräver vi att:
Klockan ska alltid returneras till den butik som levererade den. 

  • Klockan är oanvänd
  • Plomberingen är obruten 
  • Klockarmbandet inte är justerat
  • Klockan och armbandet är fria från repor/skador
  • Klockan returneras i originalförpackningen
  • Försäkringsbeviset också returneras

Kontakta alltid butiken och tala om att ni tänker returnera klockan. Vid retur står köparen för fraktkostnaden. Skicka med kassakvitto, försäkringsbrev och ev. garantihandlingar med returen. Efter mottagning och kontroll av klockan återbetalas köpesumman inom 30 dagar från det att respektive butik fått meddelande om att ni önskar returnera klockan.

Reklamationer / klagomål

Vid en felaktig vara har du som konsument rätt att reklamera inom tre år och måste göra det inom skälig tid (oftast inom 2 månader) efter att felet upptäckts för att kräva åtgärd som reparation, prisavdrag, hävning eller skadestånd , medan Bergströms Ur & Guld ansvarar för ursprungliga fel i tre år, men skyldigheten gäller bara om det är ett "ursprungligt fel" och reklamationen görs i tid. 

Dina skyldigheter som konsument

  • Reklamera i tid: Du måste klaga (reklamera) inom skälig tid efter att du upptäckt felet; två månader räknas alltid som skälig tid.
  • Meddela felet: Kontakta säljaren och förklara vad som är fel på varan (info@bergstromsur.se).
  • Bevisa felet: Dokumentera felet (foto/film) och spara alla underlag.

Dina rättigheter som konsument

  • Avhjälpande (reparation): I första hand har du rätt att kräva att säljaren kostnadsfritt reparerar felet.
  • Omleverans: Säljaren kan erbjuda en ny, felfri vara istället för reparation.
  • Prisavdrag: Om reparation inte är möjlig eller inte görs inom rimlig tid, kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar kostnaden för att åtgärda felet.
  • Hävning: Om felet är väsentligt kan du häva köpet och få pengarna tillbaka.
  • Skadestånd: Du kan kräva ersättning för merkostnader orsakade av felet, men du måste kunna bevisa både kostnaden och kopplingen till felet. 

Säljarens ansvar

Säljaren ansvarar för fel som fanns redan vid köpet (ursprungliga fel) i minst tre år.

Kundregister

Vi tillämpar GDPR (nya dataskyddsförordningen)
Klockmaster behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra samtliga åtaganden i samband med köp på klockmaster.se. Exempel på sådana åtaganden är:

  • Leverera en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans)
  • Identifiera kunden och kontrollera kundens ålder 
  • Hantera kundens betalning (inklusive för att analysera vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag) 
  • Erbjuda olika betallösningar, inklusive analyser för att veta vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag 
  • Kontroll av kundens adress mot externa källor, t ex SPAR, Klarna eller liknande
  • Hantera reklamations- och garantiärenden avseende en beställd eller köpt produkt eller tjänst

Personuppgifter används även i syfte att kommunicera med dig som kund för att informera om försäkringar och villkor, nya produkter och annan information som anses främja eventuellt tidigare köp på Klockmaster.se. De personuppgifter som behandlas är:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer)
  • Betalinformation (t ex kortnummer, transaktionstidpunkt, kortinnehavare)
  • Person- eller samordningsnummer
  • Betalningshistorik
  • Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
  • Orderinformation, t ex vilken vara som kunden har beställt eller om varan ska levereras till annan adress

Personuppgifter behandlas för att kunna marknadsföra företagets tjänster och produkter t ex genom att: 

  • Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna kunden/medlemmen om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar eller spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder som innebär förenkling för kunden
  • Skicka direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation samt via post, inklusive erbjudanden från samarbetspartners till befintliga kunder utanför ett lojalitetsprogram

Utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event till

  • alla kunder
  • ett visst kundsegment (t ex kvinnor/män mellan 30–40 år i Sverige)
  • en enskild kund

De kategorier av personuppgifter behandlas är bl a:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, E-postadress, bostadsadress
  • Ålder
  • Bostadsort
  • Uppgifter om hur kunden använder företagets webbsidor, och andra digitala kanaler
  • Uppgifter om genomförda köp – Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)

För att kunna förstå vilken typ av marknadsföring eller direktmarknadsföring vi ska använda genomför vi analyser om:

  • Hur kunderna använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler (t ex vilka sidor eller delar av sidor som kunderna besökt och vilka sökningar kunderna gjort) 
  • Kundernas köp- och orderhistorik 
  • Ålder och bostadsort 
  • Resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar

För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar och event behandlas personuppgifter i syfte att: 

  • Kommunicera med deltagare som deltar i en tävling som arrangeras av företaget 
  • Kommunicera med deltagare innan och efter ett event (t ex bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar) 
  • Identifiera deltagaren och kontrollera deltagarens ålder 
  • Utse vinnare och förmedla vinster

Dina rättigheter

Enligt gällande lagstiftning har du rätt att när som helst begära ut information om de personuppgifter vi har om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade och även raderade. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföringsändamål. 

Vid frågor om Bergströms Ur & Gulds  hantering av personuppgifter, registerutdrag, rättning eller radering av uppgifter vänligen kontakta personuppgiftsansvarig genom att skicka ett brev till: Bergströms Ur & Guld, Tullportsgatan 3, 761 30 Norrtälje eller via epost, info@bergstromsur.se

Om du tror att Bergströms Ur & Guld inte har uppfyllt dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, har du rätt att överklaga till den aktuella tillsynsmyndigheten. Detta görs genom att skicka ett klagomål till Integritetsmyndigheten (IMY). Kontaktuppgifter finns på: https://imy.se 

Samtliga uppgifter ovan sparas i 5 år i händelse av att Klockmaster ställs inför ett garantiåtagande gällande produkt som sålts via kbergstromsur.se. 

Priser och övrig information

Vi reserverar oss för att lagersaldo, och diverse information kan ändras snabbt och att vår hemsida inte hunnit uppdaterats i alla detaljer. Vi reserverar oss också mot ev. skrivfel och prisfel.

Copyright © 2025 Watchmarket AB och Klockmaster Norrtälje, Bergströms Ur & Guld |  Sitemap |  Cookies

Torsten Bergströms Ur och Guld i Norrtälje AB
Org.nr: 556287-4924

Powered by Sitesmart